NAUCZYCIELSKI PLAN NAUCZANIA
moduł bibliotecznego przysposobienia czytelniczo
– informacyjnego dla klas 1–8
Realizacja materiału przewiduje po 1 godz. dydaktycznej w klasach 1,
po 2 godz. dydaktyczne w klasach 2–8.
Przysposobienie czytelniczo – informacyjne | Temat lekcji | Treści z podstawy programowej | Uwagi |
Klasa 1 |
Biblioteka i jej zbiory. Czytelnia i wypożyczalnia. Zasady zachowania się w bibliotece. Poszanowanie książki. |
Przygotowanie do dalszej edukacji. |
|
Klasa 2 |
Uczeń w czytelni szkolnej. Czasopisma dla najmłodszych. Budowa wybranego czasopisma.
Uczeń w wypożyczalni szkolnej. Układ książek w bibliotece. Zasady korzystania ze zbiorów. |
Doskonalenie umiejętności cichego i głośnego czytania. Podejmowanie prób głosowej interpretacji tekstów prozatorskich i poetyckich. Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej. |
|
Klasa 3 |
Budowa książki. Rola ilustracji. Spis treści.
Karta katalogowa a strona tytułowa na przykładzie książek dla dzieci. Podstawowe informacje. |
Kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem polskim, w tym dbałość o wzbogacanie zasobu słownictwa uczniów. Formowanie postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu. |
|
Klasa 4 |
Katalog alfabetyczny. Elementy opisu karty katalogowej.
Jak korzystać z książek popularnonaukowych, na przykładzie encyklopedii i słowników? |
Zdobywanie przez ucznia umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań. Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej. |
|
Klasa 5 |
Katalog rzeczowy i jego budowa. Różnica między katalogiem alfabetycznym a rzeczowym.
Budowa książki popularnonaukowej. |
Czytanie – rozumowanie, przetwarzanie tekstów w zakresie umożliwiającym zdobywanie wiedzy. Wpływanie na rozwój emocjonalny, intelektualny, moralny, uczestnictwo w życiu społecznym. |
|
Klasa 6 |
Czasopismo jako źródło aktualnej wiedzy. Podział czasopism.
Kartoteka zagadnieniowa - opis bibliograficzny książki, artykułu. |
Kształcenie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym. Wyszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł z zastosowaniem technologii informacyjno – komunikacyjnych.. |
|
Klasa 7 |
Dzieje książki.
Przydatne linki o książkach |
Kształcenie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym. Wyszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł. |
|
Klasa 8 |
Źródła informacji o książkach.
Biblioteki w naszym rejonie. |
Wyszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł. Poznanie innych bibliotek. |