Imprezy biblioteczne
KIERMASZ STAREJ KSIĄŻKI – odbywa się cały rok szkolny. A w czasie Festynu Rodzinnego w czerwcu cieszy się szczególnie dużym zainteresowaniem uczniów i rodziców. Można wówczas zaopatrzyć się w podręczniki, książki, bajki, używane gry na płytach CD i DVD.
KIERMASZ TANIEJ KSIĄŻKI – odbywać się będzie w listopadzie w bibliotece szkolnej. Wtedy będzie można nabyć książki o tematyce historycznej, przyrodniczej, kulinarnej, językowej, popularnonaukowej, obyczajowej, a także książki dla najmłodszych.
PASOWANIE NA CZYTELNIKA – zawsze pod koniec I semestru – uroczystość ta jest stałą imprezą biblioteki, kiedy najmłodsi uczniowie znają cały alfabet i umieją dobrze czytać. Od tego czasu pierwszoklasiści będą mogli samodzielnie wypożyczać książki na swoja kartę czytelnika.
WYSTAWY – są eksponowane w wypożyczalni, natomiast gazetki na tablicach informacyjnych biblioteki, na korytarzu. Dotyczą wielkich ludzi, rocznic literackich, wydarzeń historycznych i współczesnych, problemów dzieci i młodzieży. Są bardzo skutecznym i ciekawym sposobem zachęcania do czytania.
Nowości książkowe
Nowości książkowe
Konkursy
Chcemy, aby nasi uczniowie rozwijali swoje postawy twórcze i zainteresowania czytelnicze, dlatego proponujemy im udział w różnorodnych konkursach.
Konkursy :
- „Do czytelni zapraszamy – dziś głośno czytamy”;
- „Kredki – super wynalazek, przyjdź i pomaluj obrazek”;
- „Rusz swoją główkę – rozwiąż krzyżówkę”;
- Afiszowy konkurs czytelniczy „Wykonaj zadanie - przynieś rozwiązanie";
- Konkurs czytelniczy dla klas drugich;
- Konkurs czytelniczy dla klas trzecich;
- Konkurs polonistyczny - "Sprawdź, czy umiesz" dla klas VI;
- „Bajkowe postacie" - konkurs znajomości bohaterów literackich dla klas pierwszych.
Edukacja czytelnicza
NAUCZYCIELSKI PLAN NAUCZANIA
moduł bibliotecznego przysposobienia czytelniczo
– informacyjnego dla klas 1–8
Realizacja materiału przewiduje po 1 godz. dydaktycznej w klasach 1,
po 2 godz. dydaktyczne w klasach 2–8.
Przysposobienie czytelniczo – informacyjne | Temat lekcji | Treści z podstawy programowej | Uwagi |
Klasa 1 |
Biblioteka i jej zbiory. Czytelnia i wypożyczalnia. Zasady zachowania się w bibliotece. Poszanowanie książki. |
Przygotowanie do dalszej edukacji. |
|
Klasa 2 |
Uczeń w czytelni szkolnej. Czasopisma dla najmłodszych. Budowa wybranego czasopisma.
Uczeń w wypożyczalni szkolnej. Układ książek w bibliotece. Zasady korzystania ze zbiorów. |
Doskonalenie umiejętności cichego i głośnego czytania. Podejmowanie prób głosowej interpretacji tekstów prozatorskich i poetyckich. Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej. |
|
Klasa 3 |
Budowa książki. Rola ilustracji. Spis treści.
Karta katalogowa a strona tytułowa na przykładzie książek dla dzieci. Podstawowe informacje. |
Kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem polskim, w tym dbałość o wzbogacanie zasobu słownictwa uczniów. Formowanie postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu. |
|
Klasa 4 |
Katalog alfabetyczny. Elementy opisu karty katalogowej.
Jak korzystać z książek popularnonaukowych, na przykładzie encyklopedii i słowników? |
Zdobywanie przez ucznia umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań. Kształtowanie umiejętności pracy zespołowej. |
|
Klasa 5 |
Katalog rzeczowy i jego budowa. Różnica między katalogiem alfabetycznym a rzeczowym.
Budowa książki popularnonaukowej. |
Czytanie – rozumowanie, przetwarzanie tekstów w zakresie umożliwiającym zdobywanie wiedzy. Wpływanie na rozwój emocjonalny, intelektualny, moralny, uczestnictwo w życiu społecznym. |
|
Klasa 6 |
Czasopismo jako źródło aktualnej wiedzy. Podział czasopism.
Kartoteka zagadnieniowa - opis bibliograficzny książki, artykułu. |
Kształcenie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym. Wyszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł z zastosowaniem technologii informacyjno – komunikacyjnych.. |
|
Klasa 7 |
Dzieje książki.
Przydatne linki o książkach |
Kształcenie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym. Wyszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł. |
|
Klasa 8 |
Źródła informacji o książkach.
Biblioteki w naszym rejonie. |
Wyszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł. Poznanie innych bibliotek. |
Spis lektur
LEKTURY KLASY I
BAHDAJ A. : „Pilot i ja”
BRZECHWA J.: "Brzechwa dzieciom" - wybór wierszy
DUSZYŃSKA J.: "Cudaczek-Wyśmiewaczek"
GRABOWSKI J.: "Czarna owieczka"
JANUSZEWSKA M.: "Kopciuszek" (wg Ch. Perraulta)
JANCZARSKI CZ.: "Jak Wojtek został strażakiem"
JAWORCZAKOWA M.: "Jacek, Wacek i Pankracek"
KONOPNICKA M.: "Co słonko widziało"
KOWNACKA M.: "Plastusiowy pamiętnik"
PORAZIŃSKA J.: "Psotki i śmieszki"
SZELBURG-ZAREMBINA E.: "Najmilsi"
TUWIM J.: "Wiersze dla dzieci"
LEKTURY KLASY II
ANDERSEN H.CH.: "Baśnie" (do wyboru)
CENTKIEWICZOWIE A.,CZ.: "Zaczarowana zagroda"
GRABOWSKI J.: "Puc, Bursztyn i goście"
KNUTSSON G.: "Przygody Filonka Bezogonka"
KRUGER M.: "Karolcia"
LOFTING H.: "Doktor Dolittle i jego zwierzęta"
MICHAŁKOW S.: "Nie płacz, koziołku"
MILNE A. A.: "Kubuś Puchatek"
PORAZIŃSKA J.: "Szewczyk Dratewka"
SZELBURG-ZAREMBINA E.: "Idzie niebo ciemną nocką"
LEKTURY KLASY III
CENTKIEWICZ Cz.: "Anaruk, chłopiec z Grenlandii"
CHOTOMSKA W.: "Dzieci Pana Astronoma"
JAWORCZAKOWA M.: "Oto jest Kasia"
KOWNACKA M.: "Kajtkowe przygody"
LINDGREN A.: "Dzieci z Bullerbyn"
MAKUSZYŃSKI K.: "Awantura o Basię"
PISARSKI R.: "O psie, który jeździł koleją"
LEKTURY KLASY IV
BRZECHWA J.: ''Akademia Pana Kleksa"
COLLODI C.: "Pinokio"
DAHL R.: "Charlie i fabryka czekolady"
GOŚCINNY R., SEMPE J. J. : seria o Mikołajku
KONOPNICKA M.: "O krasnoludkach i sierotce Marysi"
KORCZAK J.: "Król Maciuś Pierwszy''
KORCZAKOWSKA J.: "Spotkanie nad morzem"
ROWLING J.K.: "Harry Potter i kamień filozoficzny"
LEKTURY KLASY V
BAŚNIE I LEGENDY POLSKIE
BURNETT F. : "Tajemniczy ogród''
MOLNAR F.: "Chłopcy z Placu Broni"
OPPMAN A. : "Legendy warszawskie"
ORZESZKOWA E.: "A , b , c ..." lub "Dobra Pani"
PARANDOWSKI J.: "Mitologia" (wybrane mity)
PARANDOWSKI J.: "Przygody Odyseusza"
ROWLING J.K.: "Harry Potter i komnata tajemnic"
SIENKIEWICZ H.: "W pustyni i w puszczy"
TWAIN M.: "Przygody Tomka Sawyera"
LEKTURY KLASY VI
DĄBROWSKA M.: "Marcin Kozera"
DEFOE D.: "Przypadki Robinsona Cruzoe"
JURGIELEWICZOWA I.: "Ten obcy"
LEM S.: "Bajki robotów"
LEM S.: "Opowieści o pilocie Pirxie"
MAKUSZYŃSKI K.: "Szatan z siódmej klasy"
MONTGOMERY L.M.: "Ania z Zielonego Wzgórza"
TOLKIEN J.R.R.: "Hobbit, czyli tam i z powrotem"
Zbiory
Zbiory
Naszym czytelnikom oferujemy:
- księgozbiór liczący około 16 tys. woluminów,
- zbiór 177 kaset audio i wideo,
- 37 programów multimedialnych,
- 9 tytułów czasopism,
- dokumenty wewnątrzszkolne ( Statut, Program Wychowawczy, Plan Pracy, Wewnątrzszkolny System Oceniania i in.),
- kartoteki tekstowe i zagadnieniowe,
- dostęp do elektronicznego katalogu zbiorów w sieci wewnętrznej.
Posiadamy bogate zbiory związane z tematyką marynistyczną oraz osobą naszego patrona kmdra. por. Stanisława Hryniewieckiego.
Księgozbiór rozmieszczony jest w następujących działach:
1. LEKTURY (ułożone według klas).
2. LITERATURA PIĘKNA:
B - baśnie, legendy, podania
Bw - bajeczki, wierszyki, opowiadania
Prz - powieści i opowiadania przyrodnicze
P - powieści i opowiadania przygodowe i przygodowo-podróżnicze
F - powieści i opowiadania fantastyczne
3. LITERATURA POPULARNONAUKOWA (pogrupowana według dziedzin wiedzy).
4. KSIĄŻKI marynistyczne.
5. KSIĘGOZBIÓR DLA NAUCZYCIELI obejmuje literaturę ogólnopedagogiczną, psychologiczną, pozycje metodyczne, a także publikacje własne nauczycieli.
6. Bogaty księgozbiór podręczny w skład, którego wchodzą encyklopedie, słowniki, leksykony, wydawnictwa albumowe, multimedialne programy edukacyjne.
7. Podstawowe publikacje z różnych dziedzin wiedzy, pogrupowane w następujących działach: aforyzmy, astronomia, botanika, biologia, ciekawostki, chemia, ekologia, fizyka, geografia, historia, hobby, literatura,matematyka, muzyka, sztuka, utwory sceniczne, wynalazki, zoologia.
ICIM
Historia ICIM
W roku szkolnym 2007/2008 w klasie nr 210 utworzono Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej, współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego. Dzięki temu można bezpłatnie korzystać z Internetu oraz z programów multimedialnych. Uroczystość oficjalnego otwarcia Centrum miała miejsce 18 marca 2008 r., została poprzedzone lekcją pokazową przeprowadzoną przez Dyrektora Szkoły Jana Wilda. W ceremonii wzięła udział Małgorzata Stenka - Kozłowska, starszy wizytator Kuratorium Oświaty oraz pięcioosobowa delegacja partnerskiej szkoły z Chipiony w Hiszpanii i dyrektorzy słupskich szkół podstawowych. Natomiast uroczyście przecięła wstęgę Patrycja Czarnecka, uczennica klasy VI „c” – laureatka Międzynarodowego Konkursu Informatycznego „Bóbr”.
Formy wykorzystania ICIM
W ICIM odbywają się zajęcia kół zainteresowań (np. matematyczne, dyslektyczne, przyrodnicze, wyrównawcze, historyczne, biblioteczne, artystyczne, języka niemieckiego, dziennikarskie, poprawnej polszczyzny, polonistyczne). Nauczyciele korzystają z ICIM w celu: uzupełnienia dokumentacji szkolnej, opracowania pomocy dydaktycznych, scenariuszy zajęć, publikacji, przygotowania prac dyplomowych, promowania szkoły. W Centrum odbywają się projekcje filmów i klasowe prezentacje multimedialne.
Regulamin ICIM
1. Z komputera mogą korzystać wszyscy uczniowie i pracownicy szkoły w godzinach pracy biblioteki szkolnej (z wyjątkiem przerw międzylekcyjnych).
2. Komputery w bibliotece szkolnej służą do wyszukiwania informacji edukacyjnych oraz korzystania z multimediów dostępnych w czytelni.
3. Stanowiska komputerowe włącza, wyłącza oraz loguje czytelnika wyłącznie nauczyciel bibliotekarz.
4. Praca przy komputerze jest możliwa po otrzymaniu zgody nauczyciela bibliotekarza
5. Użytkownik podaje rodzaj wykonywanej czynności, w przypadku korzystania z Internetu - określa tematykę poszukiwanych informacji, dokonuje wpisu w zeszycie odwiedzin.
6. Przy stanowisku może znajdować się 1 osoba.
7. Jednorazowo z komputera można korzystać do 1 godziny lekcyjnej (istnieje możliwość dłuższej pracy, jeżeli są wolne stanowiska).
8. NIE WOLNO! wgrywać własnych programów, kasować zainstalowanych; zapisywać dokumentów na dysku twardym, usuwać istniejących plików.
9. NIE WOLNO! włączać i wyłączać kabli zasilających, dokonywać zmian w już istniejącym oprogramowaniu i ustawieniach systemowych.
10. Zabrania się posługiwania własnymi dyskietkami i płytami CD bez konsultacji z nauczycielem bibliotekarzem.
11. Zabronione jest wykonywanie czynności naruszających prawa twórców lub dystrybutorów oprogramowania.
12. Za naruszenie regulaminu będą nakładane kary (np. zakaz korzystania z komputera na wyznaczony czas).
13. Za szkody wyrządzone w wyniku umyślnego działania odpowiada użytkownik.
14. W ICIM obowiązuje zakaz picia napojów, spożywania posiłków oraz używania telefonów komórkowych.
Czytelnictwo
Czytelnictwo
Czytelnia
REGULAMIN CZYTELNI
1. Z czytelni może korzystać każdy uczeń.
2. Do czytelni wchodzi się z czystymi rękami. Teczki i torby przed wejściem do czytelni trzeba zostawić w wyznaczonym miejscu.
3. Każdy odwiedzający czytelnię wpisuje się do zeszytu odwiedzin.
4. W czytelni należy zachować ciszę.
5. W czytelni można korzystać ze wszystkich zbiorów biblioteki, tj. ze zbiorów czytelni i wypożyczalni.
6. Wykorzystane czasopisma odnosi się na ustalone miejsce, książki oddaje się bibliotekarzowi (dyżurnemu z aktywu bibliotecznego).
7. Książki i czasopisma należy szanować.